اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیاء (IoT) شبکه ای از اشیاء فیزیکی – “چیزها” را توصیف می کند که با حسگرها ، نرم افزارها و سایر فناوری ها به منظور اتصال و تبادل داده با سایر دستگاه ها و سیستم ها از طریق اینترنت تعبیه شده است. این وسایل از اشیاء معمولی خانگی گرفته تا ابزارهای صنعتی پیچیده را شامل می شود. با بیش از 10 میلیارد دستگاه IoT متصل امروز ، کارشناسان پیش بینی می کنند که این تعداد تا سال 2025 به 22 میلیارد دستگاه برسد.

چرا اینترنت اشیا (IoT) اینقدر مهم است؟

در چند سال گذشته ، اینترنت اشیا به یکی از مهمترین فناوری های قرن 21 تبدیل شده است. اکنون که می توانیم اشیاء روزمره – لوازم آشپزخانه ، اتومبیل ، ترموستات ، مانیتور کودک – را از طریق دستگاه های جاسازی شده به اینترنت متصل کنیم ، ارتباط یکپارچه بین افراد ، فرایندها و چیزها امکان پذیر است.با استفاده از محاسبات کم هزینه ، ابر ، کلان داده ، تجزیه و تحلیل و فناوری های تلفن همراه ، اشیا فیزیکی می توانند داده ها را با حداقل دخالت انسان به اشتراک بگذارند و جمع آوری کنند. در این دنیای متصل به هم ، سیستم های دیجیتالی می توانند هرگونه تعامل بین چیزهای متصل را ضبط ، نظارت و تنظیم کنند. دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال ملاقات می کند . و با هم همکاری می کنند.

چه فناوری هایی اینترنت اشیا را ممکن ساخته است؟

ایده IoT مدت طولانی وجود داشته است.با این حال مجموعه ای از پیشرفت های اخیر در تعدادی از فناوری های مختلف این ایده را عملی کرده است.

  • دسترسی به فناوری سنسور کم هزینه و کم مصرف. سنسورهای مقرون به صرفه و قابل اعتماد فناوری اینترنت اشیا را برای تولیدکنندگان بیشتر ممکن می سازد.
  • قابلیت اتصال. مجموعه ای از پروتکل های شبکه برای اینترنت، اتصال سنسورها به ابر و سایر موارد را برای انتقال کارآمد داده ها آسان کرده است.
  • بسترهای رایانش ابری. افزایش دسترسی به بسترهای ابری، مشاغل و مصرف کنندگان را قادر می سازد تا بدون نیاز به مدیریت همه آنها ، به زیرساخت های مورد نیاز برای افزایش مقیاس دسترسی پیدا کنند.
  • یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل. مشاغل با پیشرفت در یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل، همراه با دسترسی به حجم متنوع و گسترده ای از داده های ذخیره شده در ابر،سریعتر و راحتتر بینش ها را جمع آوری می کنند. ظهور این فناوری های متحد همچنان مرزهای اینترنت اشیا را پیش می برد . داده های تولید شده توسط اینترنت اشیا نیز از این فناوری ها تغذیه می کند.
  • هوش مصنوعی محاوره ای (AI). پیشرفت در شبکه های عصبی ، پردازش زبان طبیعی (NLP) را به دستگاه های IoT (مانند دستیار شخصی دیجیتال Alexa ، Cortana و Siri) آورده است.آنها را جذاب،مقرون به صرفه و برای مصارف خانگی مناسب کرده است.

اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) چیست؟

 به کاربرد فناوری اینترنت اشیا در محیط های صنعتی به ویژه در مورد ابزار دقیق و کنترل سنسورها و دستگاه هایی که از فناوری های ابری استفاده می کنند، اشاره دارد.اخیراً صنایع برای دستیابی به اتوماسیون و کنترل بی سیم از ارتباط ماشین به ماشین (M2M) استفاده کرده اند. اما با ظهور فناوری های ابری و متحد (مانند تجزیه و تحلیل و یادگیری ماشین) ، صنایع می توانند به یک لایه اتوماسیون جدید دست یابند. و با آن می توانند درآمد و مدلهای تجاری جدیدی را ایجاد کنند. IIoT گاهی موج چهارم انقلاب صنعتی یا Industry 4.0 نامیده می شود. موارد زیر برخی از کاربردهای متداول IIoT است:
  • تولید هوشمند
  • دارایی های متصل و نگهداری پیشگیرانه و پیش بینی کننده
  • شبکه های برق هوشمند
  • شهرهای هوشمند
  • تدارکات متصل
  • زنجیره های تامین دیجیتال هوشمند

 

اینترنت اشیا (IoT)چیست؟قسمت دوم

منبع:oracle.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در تلگرام در ارتباط باشید
GreenDev@