با IoT به کسب و کار خود ارزش دهید

با گسترش اینترنت اشیا در بازار ، شرکت ها از ارزش تجاری فوق العاده ای که IoT میتواند ارائه دهد ، استفاده میکنند. این مزایا عبارتند از:

  • کسب اطلاعات مبتنی بر داده از داده های اینترنت اشیا برای مدیریت بهتر کسب و کار
  • افزایش بهره وری و کارایی عملیات تجاری
  • ایجاد مدل های تجاری جدید و جریان درآمد
  • رسیدن به ارزش در زمان کمتر، با اتصال راحت و یکپارچه دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال

برنامه های اینترنت اشیا چیست؟

SaaS IoT Applications

اپلیکیشن های هوشمند IoT برنامه های از پیش ساخته شده نرم افزاری (software-as-a-service–SaaS)  هستند که میتوانند به عنوان سرویس، داده های حسگر IoT گرفته شده را از طریق داشبورد به کاربران تجاری تجزیه و تحلیل و ارائه دهند.

Business-ready

برنامه های کاربردی IoT از الگوریتم های یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده های حسگر متصل در ابر استفاده میکنند. با استفاده از داشبوردها و هشدارهای IoT در زمان واقعی ، میتوانید از شاخص های کلیدی عملکرد ، آمار میانگین زمان بین خرابی ها و سایر اطلاعات مطلع شوید.الگوریتم های مبتنی بر یادگیری ماشین می توانند ناهنجاری های تجهیزات را شناسایی کرده و هشدارهایی را برای کاربران ارسال کنند و حتی باعث رفع خودکار یا اقدامات پیشگیرانه شوند.

با استفاده از برنامه های کاربردی اینترنت اشیا مبتنی بر ابر،کاربران تجاری می توانند به سرعت فرآیندهای موجود را برای زنجیره تامین ، خدمات به مشتریان ، منابع انسانی و خدمات مالی تقویت کنند.و نیازی به بازسازی کل فرایندهای تجاری نیست.

راههای استقرار برنامه های اینترنت اشیا چیست؟

توانایی IoT برای ارائه اطلاعات حسگر و همچنین برقراری ارتباط دستگاه به دستگاه، مجموعه وسیعی از برنامه ها را هدایت میکند. در زیر برخی از محبوب ترین برنامه ها و عملکردشان ذکر شده است.

* ایجاد کارآیی های جدید در تولید از طریق نظارت بر ماشین و نظارت بر کیفیت محصول

ماشین آلات را می توان به طور مداوم تحت نظارت و تجزیه و تحلیل قرار داد تا از عملکرد آنها در محدوده تحمل مورد نیاز اطمینان حاصل شود. همچنین میتوان محصولات را در زمان واقعی برای شناسایی و رفع نواقص کیفیت نظارت کرد.

* بهبود ردیابی و “حصارکشی” دارایی های فیزیکی

موقعیت دارایی توسط ردیابی،برای مشاغل سریعتر تعیین  میشود. حصارکشی به آنها اجازه میدهد مطمئن شوند که دارایی های با ارزش بالا در برابر سرقت و حذف محافظت میشوند.

* استفاده از ابزارهای پوشیدنی برای نظارت بر تجزیه و تحلیل سلامت انسان و شرایط محیطی

مجموعه پوشیدنی های اینترنت اشیا افراد را قادر میسازد تا سلامت خود را بهتر بشناسند و به پزشکان اجازه میدهد از راه دور بیماران را تحت نظر داشته باشند. این فناوری همچنین شرکت ها را قادر میسازد تا سلامت و ایمنی کارکنان خود را ردیابی کنند.این فناوری مخصوصاً برای کارگران شاغل در شرایط خطرناک مفید است.

* افزایش امکانات جدید و بهره وری در فرآیندهای موجود

استفاده از اینترنت اشیا برای افزایش کارایی و ایمنی در لجستیک متصل برای مدیریت ناوگان یکی از نمونه های آن است. شرکت ها میتوانند از نظارت ناوگان اینترنت اشیا برای هدایت کامیون ها در زمان واقعی برای بهبود کارایی استفاده کنند.

* فعال کردن تغییرات فرآیند کسب و کار

نمونه ای از این موارد استفاده از دستگاه های اینترنت اشیا برای دارایی های متصل به منظور نظارت بر سلامت ماشین های از راه دور و ایجاد تماس های سرویس برای نگهداری پیشگیرانه است. توانایی نظارت از راه دور بر ماشین ها نیز باعث ایجاد مدل های تجاری جدید محصول به عنوان خدمات میشود ، جایی که مشتریان دیگر نیازی به خرید یک محصول ندارند بلکه هزینه استفاده از آن را پرداخت میکنند.

 

چه صنایع می توانند از اینترنت اشیا بهره مند شوند؟

سازمانهایی برای IoT مناسب هستند،که با استفاده از دستگاه های حسگر در فرایندهای تجاری خود سود می برند.

 

صنایع تولیدی

هنگامی که سنسورها خرابی قریب الوقوع را تشخیص میدهند،تولیدکنندگان میتوانند با استفاده از نظارت خط تولید به مزیت رقابتی دست پیدا کنند تا بتوان تعمیر و نگهداری فعال را روی تجهیزات فعال کرد. سنسورها در واقع می توانند اندازه گیری کنند که آیا تولید به خطر می افتد یا خیر.

با کمک هشدارهای سنسور،تولیدکنندگان می توانند به سرعت تجهیزات را از نظر صحت بررسی کرده و یا تا زمان تعمیر آنها را از تولید حذف کنند.شرکت ها این امکان را دارند تا هزینه های عملیاتی را کاهش دهند،زمان بهتری را بدست آورند و مدیریت عملکرد دارایی را بهبود بخشند.

خودروسازی

صنعت خودروسازی مزایای قابل توجهی را با استفاده از برنامه های اینترنت اشیا به دست آورده است.علاوه بر مزایای استفاده از اینترنت اشیا در خطوط تولید،حسگرها میتوانند خرابی قریب الوقوع تجهیزات را در خودروهای موجود در جاده تشخیص داده و با جزئیات و توصیه هایی به راننده،به او هشدار دهند.

با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط برنامه های کاربردی مبتنی بر اینترنت اشیا ، تولیدکنندگان و تامین کنندگان خودرو میتوانند اطلاعات بیشتر در مورد نحوه نگه داشتن خودروهای در حال حرکت و صاحبان خودروها کسب کنند.

حمل و نقل و تدارکات

سیستم های حمل و نقل و لجستیک از انواع برنامه های اینترنت اشیا بهره میبرند. ناوگان خودروها،کامیون ها،کشتی ها و قطارهایی که محموله های باری را حمل می کنند،میتوانند بر اساس شرایط آب و هوایی،در دسترس بودن وسیله نقلیه یا در دسترس بودن راننده،به لطف داده های حسگر اینترنت اشیا تغییر مسیر دهند.

محموله ها خود نیز می توانند مجهز به سنسورهایی برای ردیابی و مانیتورهای کنترل دما باشند. از جمله صنایعی که از این فناوری بهره برده،محموله های صنایع غذایی و آشامیدنی،گل و داروسازی هستند که اغلبا به دما حساسند.این سنسورها افزایش یا کاهش دما  را تا حدی که ممکن است به محصول آسیب برسد گزارش داه و هشدار میدهند.

خرده فروشی

برنامه های کاربردی اینترنت اشیا به شرکت های خرده فروشی امکان مدیریت موجودی،بهبود تجربه مشتری،بهینه سازی زنجیره تامین و کاهش هزینه های عملیاتی را میدهند.

به عنوان مثال،قفسه های هوشمند مجهز به سنسورهای وزن می توانند اطلاعات مبتنی بر RFID (شناسایی از طریق امواج رادیویی)را جمع آوری کرده و داده ها را به پلت فرم IoT ارسال کنند تا به صورت خودکار موجودی را رصد کنند.و در صورت کم بودن محصولات به سیستم گزارش دهند.نقاط راهنما می تواند پیشنهادات و تبلیغات هدفمند را به مشتریان ارائه دهد تا تجربه ای جذاب داشته باشند.

بخش عمومی

بکارگیری اینترنت اشیا در بخش عمومی و سایر محیط های مرتبط با خدمات دارای مزایای بسیاری است.

به عنوان مثال،شرکت های دولتی میتوانند از برنامه های مبتنی بر اینترنت اشیا استفاده کنند. و کاربران خود را از قطعی گسترده و حتی وقفه های کوچکتر در خدمات آب،برق یا فاضلاب مطلع کنند. برنامه های کاربردی اینترنت اشیا میتوانند داده های مربوط به محدوده خاموشی را جمع آوری کند. و منابع را برای کمک به خدمات پس از قطعی با سرعت بیشتر به کار گیرند.

مراقبت های بهداشتی

قابلیت مانیتورینگ دارایی و زیرساخت های اینترنت اشیا، مزایای متعددی را برای سیستم مراقبت های بهداشتی ارائه فراهم میکند.

پزشکان،پرستاران و خدمتکاران اغلب باید محل دقیق امکانات و لوازم کمک کننده به بیماران مانند ویلچر را بدانند.ویلچرهای بیمارستانی مجهز به حسگرهای اینترنت اشیا میشوند.میتوان آنها را از طریق برنامه نظارت بر دارایی و زیرساخت های اینترنت اشیا ردیابی کرد.به طوری که هرکسی که به دنبال آن می گردد بتواند به سرعت نزدیکترین ویلچر موجود را پیدا کند.

بسیاری از دارایی های بیمارستان را می توان از این طریق ردیابی کرد.تا از استفاده مناسب و همچنین حسابداری مالی امکانات و دارایی های فیزیکی در هر بخش،اطمینان حاصل شود.

ایمنی عمومی در کلیه صنایع

IoT علاوه بر ردیابی دارایی های فیزیکی،میتواند برای بهبود ایمنی کارگران استفاده شود.مثلا کارکنانی که در محیط های خطرناک مانند معادن،میادین نفتی و نیروگاه های شیمیایی مشغول به کار هستند.آنها باید از وقوع یک رویداد خطرناک که ممکن است بر آنها تأثیر بگذارد مطلع شوند.

کارگران با این فناوری میتوانند از حوادث مطلع شده یا در اسرع وقت از آنها رها شوند.

برنامه های اینترنت اشیا برای لباس هایی که بر سلامت انسان و شرایط محیطی نظارت میکنند نیز استفاده میشود. این نوع برنامه ها به مردم و پزشکان در درک بهتر سلامتی افراد کمک میکنند.

 

اینترنت اشیا چگونه جهان را تغییر میدهد؟ نگاهی به خودروهای متصل کنید.

IoT با فعال کردن خودروهای متصل به این تکنولوژی،خودرو را دوباره اختراع میکند. با استفاده از اینترنت اشیا،صاحبان خودروها میتوانند اتومبیل های خود را از راه دور کنترل کنند. برای مثال،پیش گرم کردن ماشین قبل از سوار شدن راننده یا احضار از راه دور خودرو با تلفن.

اینترنت اشیا قابلیت فعال کردن ارتباط دستگاه به دستگاه را دارد. خودروها حتی میتوانند در صورت لزوم،قرارهای سرویس و چکاپ خود را رزرو کنند.پیش از این،تولیدکنندگان با اشخاص خریدار رابطه تجاری داشتند (یا اصلا نداشتند).اساساً،رابطه سازنده با خودرو پس از ارسال خودرو به نمایندگی پایان می یافت. با خودروهای مجهز به تکنولوژی،خودروسازان یا فروشندگان خودرو میتوانند با مشتریان خود ارتباط مستمر داشته باشند.

حمل و نقل به عنوان یک خدمت

آنها میتوانند به جای فروش اتومبیل،هزینه استفاده از رانندگان را دریافت کنند. و با استفاده از خودروهای خودران حمل و نقل را به عنوان خدمات و سرویس ارائه دهند.وسایل نقلیه بلافاصله از نظر عملکرد و ارزش کاهش می یابند.اینترنت اشیا به تولیدکنندگان اجازه میدهد خودروهای خود را به طور مداوم با نرم افزارهای جدید ارتقا دهند. و این نقیصه مدل مالکیت خودرو را جبران کند.

 

منبع:oracle.com

اینترنت اشیا (IoT)چیست؟قسمت اول

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در تلگرام در ارتباط باشید
GreenDev@