بلاک چین(Blockchain) چیست؟

Blockchain یک دفتر مالی مشترک تغییر ناپذیر است که روند ثبت معاملات و ردیابی دارایی ها در یک شبکه تجاری را تسهیل می کند. دارایی می تواند ملموس (خانه ، ماشین ، پول نقد ، زمین) یا نامشهود (مالکیت معنوی ، ثبت اختراع ، حق چاپ ، مارک تجاری) باشد. تقریباً هر چیزی با ارزش را می توان در یک شبکه بلاک چین ردیابی و معامله کرد . این امر باعث کاهش ریسک و کاهش هزینه ها برای همه افراد درگیر می شود.

چرا Blockchain مهم است؟

کسب و کار با اطلاعات کار می کند. هرچه اطلاعات سریعتر دریافت شود و دقیق تر باشد ، برای کسب وکار بهتر است.بلاک چین برای ارائه این اطلاعات ایده آل است زیرا اطلاعات فوری ، مشترک و کاملاً شفاف ذخیره شده در یک دفتر مالی  تغییر ناپذیر را فراهم می کند که فقط توسط اعضای مجاز شبکه قابل دسترسی است. یک شبکه بلاک چین می تواند سفارشات ، پرداخت ها ، حساب ها ، تولید و م

وارد دیگر را ردیابی کند. و از آنجا که اعضا یک دیدگاه واحد در مورد حقیقت دارند ، می توانید تمام جزئیات یک معامله را به صورت کامل مشاهده کنید .این موضوع به شما اعتماد به نفس بیشتری می بخشد و همچنین کارآیی ها و فرصت های جدیدی را برای شما فراهم می کند.

عناصر کلیدی بلاک چین

تکنولوژی دفتر مالی توزیع شده

همه شرکت کنندگان در شبکه به دفتر مالی توزیع شده و سابقه معاملات تغییر ناپذیر آن دسترسی دارند. با استفاده از این دفار مالی، معاملات فقط یک بار ثبت می شود . این حافظه تلاش های تکراری که معمولاً در شبکه های تجاری سنتی وجود دارد را حذف می کند.

سوابق تغییر ناپذیر

هیچ شرکت کننده ای نمی تواند معامله را پس از ثبت در دفتر مالی تغییر داده یا دستکاری کند. اگر یک رکورد تراکنش شامل یک خطا باشد ، برای معکوس کردن خطا باید یک تراکنش جدید اضافه شود. و سپس هر دو تراکنش قابل مشاهده هستند.

 

قراردادهای هوشمند

برای سرعت بخشیدن به معاملات ، مجموعه ای از قوانین – که قرارداد هوشمند نامیده می شود – در بلاک چین ذخیره شده و به صورت خودکار اجرا می شود.

یک قرارداد هوشمند می تواند شرایطی را برای نقل و انتقال اوراق مشارکت شرکت تعریف کند ،که  شامل شرایط پرداخت بیمه مسافرتی و موارد دیگر باشد.

 

نحوه کار بلاک چین

ثبت به عنوان “بلوک” داده ها با انجام هر معامله

این معاملات حرکت دارایی را نشان می دهد که می تواند ملموس (محصول) یا نامشهود (فکری) باشد. بلوک داده می تواند اطلاعات انتخابی شما را ثبت کند: چه کسی

، چه چیزی ، چه زمانی ، کجا ، چقدر و حتی شرایط (مانند دمای یک محموله مواد غذایی).

اتصال به موارد قبل و بعد از هر بلوک

این بلوک ها با حرکت دارایی از مکانی به مکان دیگر یا تغییر مالکیت ، زنجیره ای از داده ها را تشکیل می دهند. بلوک ها زمان و توالی دقیق تراکنش ها را تأیید می کنند و بلوک ها به طور ایمن به یکدیگر متصل می شوند تا از تغییر هر بلوک یا قرار دادن بلوکی بین دو بلوک موجود جلوگیری کنند

انسداد تراکنش ها در یک زنجیره برگشت ناپذیر(یک بلاک چین)

هر بلوک اضافی تأیید بلاک قبلی است و در نتیجه کل بلاک چین را تقویت می کند. این امر نشان می دهد که بلاک چین دستکاری می کند و قدرت کلیدی تغییر ناپذیری را ارائه می دهد. این کار امکان دستکاری یک بازیگر مخرب را از بین می برد – و یک دفتر کل معاملات ایجاد می کند که شما و سایر اعضای شبکه می توانید به آن اعتماد کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در تلگرام در ارتباط باشید
GreenDev@