مزایای بلاک چین

فرایند ها اغلب تلاش خود را برای نگهداری پرونده های تکراری و اعتبارسنجی شخص ثالث هدر می دهند. سیستم های ثبت اسناد می توانند در برابر کلاهبرداری و حملات سایبری آسیب پذیر باشند. شفافیت محدود می تواند تأیید داده را کند کند. و با ورود IoT ، حجم تراکنش ها افزایش می یابد. همه این موارد مشکلاتی را ایجاد می کند که به این معنی است که ما به راه حل بهتری نیاز داریم. از جمله مزایای بلاک چین میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

 

اعتماد بیشتر

با استفاده از بلاک چین، به عنوان عضوی از یک شبکه فقط برای اعضا ، می توانید مطمئن باشید که داده های دقیق و به موقع دریافت می کنید و سوابق محرمانه بلاک چین شما فقط با اعضای شبکه که به آنها دسترسی ویژه ای داده اید به اشتراک گذاشته می شود.

امنیت بیشتر

اجماع در مورد صحت داده ها از همه اعضای شبکه الزامی است و همه تراکنش های تأییدشده به دلیل ثبت دائمی تغییر ناپذیر هستند. هیچ کس ، حتی سرپرست سیستم ، نمی تواند یک تراکنش را حذف کند.

راندمان بیشتر

با یک دفتر مالی مشترک که بین اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می شود ، آشتی های ضبط کننده زمان از بین می رود. و برای سرعت بخشیدن به معاملات ، مجموعه ای از قوانین – که قرارداد هوشمند نامیده می شود – می تواند در بلاک چین ذخیره شده و به صورت خودکار اجرا شود.

 

انواع شبکه های بلاک چین

روش های مختلفی برای ایجاد شبکه بلاک چین وجود دارد. آنها می توانند عمومی ، خصوصی ، مجاز یا ساخته شده توسط کنسرسیوم باشند.

شبکه های بلاک چین عمومی

یک بلاک چین عمومی است که هر کسی می تواند به آن بپیوندد و در آن شرکت کند ، مانند بیت کوین. اشکالات ممکن است شامل قدرت محاسباتی قابل ملاحظه ، حریم خصوصی کم یا عدم تراکنش و امنیت ضعیف باشد. اینها ملاحظات مهمی برای موارد استفاده از بلاک چین در سازمان است.

شبکه های بلاک چین خصوصی

شبکه بلاک چین خصوصی ، مشابه شبکه بلاک چین عمومی ، یک شبکه غیر متمرکز همتا به همتا است.یک سازمان شبکه،کنترل افراد مجاز به مشارکت، اجرای پروتکل رضایت عمومی و حفظ دفتر مشترک را اداره می کند. بسته به مورد استفاده ، این می تواند اعتماد و اطمینان بین شرکت کنندگان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. یک بلاک چین خصوصی می تواند در پشت یک فایروال شرکت اجرا شود و حتی در محل مورد نظر میزبانی شود.

شبکه های بلاک چین مجاز

مشاغلی که بلاک چین خصوصی راه اندازی کرده اند ، عموماً یک شبکه بلاک چین مجاز راه اندازی می کنند. توجه به این نکته ضروری است که شبکه های بلاک چین عمومی نیز مجاز هستند. این امر محدودیت هایی را برای افراد مجاز به مشارکت در شبکه و در چه معاملاتی تعیین می کند. شرکت کنندگان باید برای پیوستن دعوت نامه یا اجازه بگیرند.

انجمن بلاک چین

سازمان های متعددی می توانند مسئولیت های حفظ بلاک چین را به اشتراک بگذارند. این سازمانهای از پیش تعیین شده تعیین می کنند که چه کسی می تواند تراکنش ها را ارسال کند یا به داده ها دسترسی داشته باشد.انجمن بلاک چین برای مشاغل زمانی ایده آل است که همه شرکت کنندگان نیاز به مجوز داشته باشند و مسئولیت مشترکی برای بلاک چین داشته باشند.

امنیت بلاک چین

سیستم های مدیریت ریسک برای شبکه های بلاک چین

هنگام ایجاد یک برنامه بلاک چین سازمانی ، داشتن یک  جامع بسیار مهم است.این استراتژی امنیتی از چارچوب های امنیت سایبری ، خدمات اطمینان و بهترین شیوه ها برای کاهش خطرات در برابر حملات و تقلب استفاده می کند ،

فناوری بلاک چین ساختار داده هایی با کیفیت امنیتی ذاتی را تولید می کند. این بر اساس اصول رمزنگاری ، تمرکززدایی و اجماع است که اعتماد در تراکنش ها را تضمین می کند. در اکثر بلاک چین ها یا فناوری های دفتر مالی مشترک (DLT) ، داده ها به صورت بلوک ساختار یافته است. و هر بلوک شامل یک تراکنش یا مجموعه ای از معاملات است. هر بلوک جدید به زنجیره رمزنگاری تمام بلوک های قبل از خود متصل می شود به گونه ای که دستکاری آن تقریباً غیرممکن است. همه معاملات درون بلوک ها با مکانیزم اجماع تأیید و مورد توافق قرار می گیرند و از صحت هر تراکنش اطمینان حاصل می شود.

فناوری بلاک چین با مشارکت اعضا در یک شبکه مشترک، تمرکززدایی را امکان پذیر می کند. هیچ نقطه شکستی وجود ندارد و یک کاربر نمی تواند سابقه تراکنش ها را تغییر دهد. با این حال ، فناوری های بلاک چین در برخی جنبه های امنیتی مهم متفاوت است.

 

منبع:ibm.com

بلاک چین چیست؟ قسمت اول

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در تلگرام در ارتباط باشید
GreenDev@